Hoe zien logistiek en expeditie eruit in 2030? Tijdens het BITO-IBOT Seminarie “Logistiek en expeditie anno 2030: Tussen technologie en turbulentie” op 10 maart 2026 in het Lindner Hotel Antwerp deelden experten uit de logistieke sector, de haven en de douane hun toekomstvisie. Sprekers: Erwin Verstraelen, Olivier Schoenmaeckers en Kristian Vanderwaeren, moderator Bart Van Rossen en panelleden: Philippe Degraef, Marc Huybrechts, Catrien Scheers en Pauline Van Ostaeyen, deelden hun waardevolle inzichten met het aanwezige publiek. De rol van de expediteur verandert fundamenteel door toenemende complexiteit, strengere regelgeving en digitalisering in de logistieke sector. Geopolitieke spanningen, snel wijzigende vaarroutes en Europese regelgeving rond onder meer duurzaamheid en douane maken het werk veel uitdagender en brengen ook grotere juridische verantwoordelijkheden met zich mee. Tegelijk zorgen AI, automatisering en digitale tools voor een sterke technologische transformatie van de sector. De klassieke expediteur evolueert van administratieve tussenpersoon naar een “compliancepartner” en regisseur van complexe logistieke ketens. De experten moedigden het publiek aan om de bestaande technologieën te gebruiken die er zijn om het administratieve en repetitieve logistieke werk te ondersteunen. Hierdoor kan er door werknemers in de logistieke sector meer gefocust worden op de aspecten waar de mens sterker in is zoals menselijke interacties en expertise op basis van kennis en ervaring. De technologie ondersteunt, maar de mens maakt het verschil.

We kijken er alvast naar uit om jullie opnieuw te verwelkomen op een van onze volgende BITO-IBOT activiteiten en ons volgend BITO-seminarie.

Pers:
- Transportmedia
- Flows

Meer info: www.bito-ibot.be/seminarie